Pensioencommunicatie in praktijk

Pensioencommunicatie in praktijk Opleiding

AanbiederIIR
Kosten 3.299,00
Meer informatie over IIR

Overzicht

Leer succesvol te communiceren door:

  • Balans tussen juridisch juist en leesbaarheid voor de deelnemer
  • Weten wat uw klanten wel en niet begrijpen
  • Op de hoogte te zijn van de eisen die de wet aan u stelt
  • Voldoen aan de eisen van de toezichthouder
  • Inzetten van social media
Volledige omschrijving

Bestemd voor

* Communicatiemanager * Marketingmanager * Communicatie adviseur * Voorlichting & communicatie pensioenen * Hoofd communicatie

Keurmerken

Doel

-

Beschrijving

Dag 1: Verwerk actuele ontwikkelingen en de missie van uw pensioenfonds in uw communicatie 6 september



De volgende onderwerpen staan centraal:

Inventarisatie huidige pensioencommunicatie

De hoofddocent inventariseert uw vraagstukken en knelpunten bij de uitvoering van pensioencommunicatie. Op basis hiervan worden uw persoonlijke leerdoelen voor de leergang vastgesteld. Zo zorgen we ervoor dat de leergang aansluit bij uw informatiebehoefte.

Impact recente ontwikkelingen

  • Wat is impact van recente ontwikkelingen op de verwachting van deelnemers over pensioencommunicatie?
  • En wat zijn de gevolgen hiervan op de uitvoering van pensioen communicatie uw pensioenorganisatie?

Pensioenfonds missie

  • De cyclus van de organisatie van pensioencommunicatie: missie,  gedrag, processen en competenties
  • Wat is de missie van uw pensioenfonds?
  • Hoe is de missie van uw pensioenfonds verwerkt in het communicatieplan?

Oefening: beschrijf de missie van uw pensioenfonds en maak een SWOT-analyse van de uitvoering van uw huidige pensioencommunicatie



Hoofddocent: Martijn Jacobs, Loo van Eck



Werkwijze: plenair college over de theorie, individuele oefening die u in groepen bespreekt gevolgd door een plenaire vragenronde.



Resultaat: concreet advies over hoe uw pensioencommunicatie kan voldoen aan de vereisten van de toezichthouder.



Pensioenwet: speciale vraag & adviesronde met de AFM



De AFM aan het woord over ...

... hoe u voldoet aan de eisen van de toezichthouder

... hoe de AFM toezicht houdt

... hoe u niet alleen aan de wettelijke eisen voldoet, maar ook een stap verder kunt gaan

Daarnaast krijgt u inzage in de filosofie achter de wetten en regels.

Werkwijze: plenair college over de theorie, huiswerkoefening gevolgd door groepsgewijze bespreking en plenaire vragenronde. U krijgt vooraf een opdracht om de communicatie van uw organisatie zelf te toetsen aan de leidraad van de AFM. Tijdens het plenaire college bespreken we de resultaten.

Resultaat: concreet advies over hoe uw pensioencommunicatie kan voldoen aan de vereisten van de toezichthouder.

Gastdocent: drs. Charlotte Kuiper, AFM




Dag 2: Aanpassingen in gedrag & organisatie voor betere pensioencommunicatie 7 september




De volgende onderwerpen staan centraal:

Gedrag

  • Hoe maakt u de vertaalslag van de missie van uw pensioenfonds naar de uitvoering van pensioencommunicatie?
  • Wat kunt u zelf bijdragen aan de verbetering van pensioencommunicatie?
  • Hoe kunt u uw collega’s laten bijdrage aan de verbetering van pensioencommunicatie?
  • Hoe gaat u om met beperkingen bij de uitvoering van pensioencommunicatie?

Organisatie

  • Hoe vaak wordt het communicatieplan aangepast?
  • Hoe bevordert uw organisatie de interactie met de deelnemer?
  • Hoe gaat uw pensioenorganisatie om met klachten van deelnemers?

Oefening: redigeer het communicatieplan van een fictief pensioenfonds

Hoofddocent: Martijn Jacobs, Loo van Eck



Real life praktijkcase: AEGON

Ervaringen met de reorganisatie van de uitvoering van pensioencommunicatie van een pensioenverzekeraar.

Echt contact zoeken met de klanten

De reorganisatie van de uitvoering van de communicatie van een verzekeraar

  • De nieuwe strategie en missie van AEGON:
  • Wat betekent dit voor onze communicatie met klanten?
  • De reorganisatie van de uitvoering van communicatie
  • De impact hiervan op onze communicatieprocessen en onze mensen
  • Conclusies en lessons learned

Gastdocent: Rien Brus, AEGON

Werkwijze: plenair college over theorie aangevuld met individuele opdracht, met aansluitend plenair praktijkcase.

Resultaat: handvatten ter verbetering van de uitvoering van pensioencommunicatie door verandering van uw eigen gedrag en dat van de organisatie.




Dag 3: Hoe kunt u interne & externe processen verbeteren? 4 oktober

De volgende onderwerpen staan centraal:

Interne processen

  • Hoe organiseert u communicatie over pensioen gebeurtenissen van de deelnemer?
  • Hoe gaat u om met pensioencommunicatie voor meerdere regelingen en grote hoeveelheid deelnemers?
  • Hoe richt u de pensioencommunicatie in voor meerdere werkgevers en meerdere tussenpersonen?
  • Welke innovatie kunt u toepassen bij de uitvoering van pensioen communicatie?
  • Wat zijn de mogelijkheden met social media en andere online media?
  • Hoe werkt u samen met interne stakeholders als IT, HR, compliance, hoger management en bestuur?

Externe processen

  • Hoe krijgt u meer grip op informatievoorziening van stakeholders als pensioenuitvoerders, custodians, vermogensbeheerders?
  • Hoe maakt u strakke afspraken met externe stakeholders over corporate communicatie?
  • Hoe werkt u beter samen met externe toezichthouders?

Oefening: oefen een gesprek met een stakeholder in een rollenspel

Hoofddocent: Martijn Jacobs, Loo van Eck

Werkwijze: plenair college over theorie, groepsgewijs uitwisselen van ervaringen met interne en externe processen. Afsluitend een 

individuele opdracht.

Resultaat: handvatten ter verbetering van de uitvoering van pensioencommunicatie door versterking van interne en externe processen.




Dag 4: Competenties & draagvlak nodig voor effectieve communicatie 5 oktober




De volgende onderwerpen staan centraal:

Competenties

  • Hoe waarborgt u de kwaliteit van competenties van u zelf en uw collega’s?
  • Hoe beperkt u de kosten van opleiding en scholing van medewerkers op het gebied van pensioencommunicatie?
  • Hoe beperkt u de kosten van pensioencommunicatie bij uitbesteding?
  • Hoe zorgt u ervoor dat de hele pensioenorganisatie op B1-niveau communiceert?
  • Hoe vertaalt u juridische teksten in begrijpelijke teksten voor de deelnemer?

Draagvlak

  • Hoe creëert u draagvlak in uw gehele organisatie voor aanpassingen in het communicatieplan?
  • Hoe legt u aan collega’s veranderingen in de uitvoering van pensioencommunicatie uit?
  • Hoe overtuigt u hoger management en bestuur van vereiste investeringen in pensioencommunicatie?

Vaststelling toekomstige pensioencommunicatie

Om te evalueren of de leergang heeft voorzien in uw informatiebehoefte, houdt de hoofddocent een korte inventarisatie of uw vraagstukken over de uitvoering van pensioencommunicatie zijn beantwoord. Op basis hiervan kunt u vaststellen of u uw persoonlijke leerdoelen heeft behaald.

Oefening: maak een concreet plan van aanpak voor de verbetering van de uitvoering van pensioencommunicatie in uw eigen organisatie

Hoofddocent: Martijn Jacobs, Loo van Eck

Waarom zijn pensioenteksten zo moeilijk te begrijpen? Universiteit van Utrecht

Toelichting vanuit wetenschappelijk perspectief.

Tijdens dit onderdeel ontdekt u:

  • Waarom pensioenteksten zo moeilijk te begrijpen zijn;
  • Hoe een lezer leest en informatie verwerkt;
  • Wat u in ieder geval moet doen om uw pensioenteksten te verhelderen.

Gastdocent: professor dr. Leo Lentz, Universiteit Utrecht. Professor Lentz houdt zich onder andere bezig met het landelijke onderzoek Begrijpelijke Taal dat tot 2015 loopt.

Werkwijze: plenair college over theorie. Na het plenaire gedeelte krijgt u een schrijfoefening waarin u de adviezen van professor

Lentz verwerkt.

Resultaat: u weet hoe u uw pensioenteksten kunt verhelderen. Ook heeft u argumenten om uw stakeholders ervan te overtuigen dat het noodzakelijk is de communicatie te verbeteren!