Strategisch Klachtenmanagement Opleiding
Aanbieder | IIR |
Kosten | €1.699,00 |
Overzicht
Pak klachten organisatiebreed aan en vergroot kwaliteit en klanttevredenheid
Klacht = kans
Goed omgaan met klachten maakt een groot verschil, voor klanten én voor uw organisatie. Maar hoe zorgt u dat klachten daadwerkelijk aandacht krijgen? Tijdens deze 2-daagse cursus leert u hoe u klachten omzet in kansen om uw diensten en producten te verbeteren.
Bestemd voor
* Klachtenmanager * Hoofd klachtenmanagement * Kwaliteitsmanager * Publieksvoorlichter * Manager dienstverlening * Hoofd customer careKeurmerken
Doel
-Beschrijving
Programma dag 1
MODULE 1: Waarde, betekenis en belang van klachten
Behandelde onderwerpen:
- Inkadering van klachtenmanagement
- Impact van klachtenmanagement op de klantwaarde
- Customer equity en kwaliteitsmanagement
- Kwaliteitsrichtlijnen voor klachtbehandeling volgens ISO 10002
- Invalshoeken en kenmerken van integraal klachtenmanagement
MODULE 2: Modelleren van klachtenmanagement
Behandelde onderwerpen:
- De werking van klachtenmanagement
- Facts & figures over de toegevoegde waarde van klachtenmanagement
- Benchmarks met andere deelnemers, landelijke, internationale en branche specifieke gegevens
- Justice-dimensies
Werkvorm: U maakt een GAP-analyse op het klachtenproces
MODULE 3: Draagvlak creeeren (en houden) voor klachtenmanagement
Behandelde onderwerpen:
- Waarom energie steken in klachtenmanagement toegevoegde waarde heeft voor uw organisatie
- Via bewustzijn en bewustwording komen tot commitment van uw collega’s
Werkvormen: Zelfanalyse defensief klachtgedrag, business case & klachtenspel
MODULE 4: Implementeren in visie, beleid en leiderschap
Behandelde onderwerpen:
- Strategische verbanden in uw organisatie
- Neerzetten van een visie en beleid
- Stuur- en meetbaar maken van klachtenmanagement
Werkvorm: Oefen met de Klachten Balanced Scorecard
MODULE 5: Inrichten van het klachtenproces
Behandelde onderwerpen:
- Modelleren van het klachtenproces in uw organisatie
- Luister-, oplos- en verbeterproces
- Risico-inventarisatie, bottleneck & customer interfaces
Werkvorm: Aan de slag met het luister- en oplosproces en de risico-inventarisatie
Programma dag 2
MODULE 6: Versterken van een klachtgerichte cultuur & mentaliteit
Behandelde onderwerpen:
- Klantwaarden en klachtgevoeligheid
- Competenties, attitudes en gedrag
- Werking van emoties en hoe uw organisatie hiermee moet omgaan
Werkvorm: Schrijf uw eigen Customer Care Promiss
MODULE 7: Monitoren van het klachtenproces en opzetten van de verbetercirkel
Behandelde onderwerpen:
- Verzamelen en ordenen van klachteninformatie
- Onderscheiden van stuur- en beheersingsinformatie
- Methodisch verbeteren op basis van klachten met een lerende organisatie
Werkvorm: Werk met 8D (Eight Disciplines Problem Solving) en Lean SixSigma als leer- en verbetermethoden
MODULE 8: Borgen van klachtenmanagement
Behandelde onderwerpen:
- Praktische veranderingstrategieën voor het inbedden van klachtenmanagement
- ISO 10002 als leidraad voor het ‘normeren’ van klachtenmanagement
- Borgen van klachtenmanagement kan aan de hand van IKM 3000
- Best practises complaint management en service recovery
Werkvorm: Maak een IKM-selfscan
MODULE 9: Best practises
Inkijk in de kenmerken van organisaties die klachtenmanagement met succes hebben ontwikkeld.
NIEUW: Social Media en Klachtenmanagement
- Wat zijn de mogelijkheden?
- Wat zijn de valkuilen enoplossingen?
- Wat zijn de voorwaarden voor het inzetten van Social Media?
- Voorbeelden uit de praktijk