Strategisch Klachtenmanagement

Strategisch Klachtenmanagement Opleiding

AanbiederIIR
Kosten 1.699,00
Meer informatie over IIR

Overzicht

Pak klachten organisatiebreed aan en vergroot kwaliteit en klanttevredenheid

Klacht = kans

Goed omgaan met klachten maakt een groot verschil, voor klanten én voor uw organisatie.  Maar hoe zorgt u dat klachten daadwerkelijk aandacht krijgen? Tijdens deze 2-daagse cursus leert u hoe u klachten omzet in kansen om uw diensten en producten te verbeteren.

Volledige omschrijving

Bestemd voor

* Klachtenmanager * Hoofd klachtenmanagement * Kwaliteitsmanager * Publieksvoorlichter * Manager dienstverlening * Hoofd customer care

Keurmerken

Doel

-

Beschrijving

Programma dag 1

MODULE 1: Waarde, betekenis en belang van klachten

Behandelde onderwerpen:

  • Inkadering van klachtenmanagement
  • Impact van klachtenmanagement op de klantwaarde
  • Customer equity en kwaliteitsmanagement
  • Kwaliteitsrichtlijnen voor klachtbehandeling volgens ISO 10002
  • Invalshoeken en kenmerken van integraal klachtenmanagement

MODULE 2: Modelleren van klachtenmanagement

Behandelde onderwerpen:

  • De werking van klachtenmanagement
  • Facts & figures over de toegevoegde waarde van klachtenmanagement
  • Benchmarks met andere deelnemers, landelijke, internationale en branche specifieke gegevens
  • Justice-dimensies

Werkvorm: U maakt een GAP-analyse op het klachtenproces

MODULE 3: Draagvlak creeeren (en houden) voor klachtenmanagement

Behandelde onderwerpen:

  • Waarom energie steken in klachtenmanagement toegevoegde waarde heeft voor uw organisatie
  • Via bewustzijn en bewustwording komen tot commitment van uw collega’s

Werkvormen: Zelfanalyse defensief klachtgedrag, business case & klachtenspel



MODULE 4: Implementeren in  visie, beleid en leiderschap

Behandelde onderwerpen:

  • Strategische verbanden in uw organisatie
  • Neerzetten van een visie en beleid
  • Stuur- en meetbaar maken van klachtenmanagement

Werkvorm: Oefen met de Klachten Balanced Scorecard

MODULE 5: Inrichten van het klachtenproces

Behandelde onderwerpen:

  • Modelleren van het klachtenproces in uw organisatie
  • Luister-, oplos- en verbeterproces
  • Risico-inventarisatie, bottleneck & customer interfaces

Werkvorm: Aan de slag met het luister- en oplosproces en de risico-inventarisatie




Programma dag 2

MODULE 6: Versterken van een klachtgerichte cultuur & mentaliteit

Behandelde onderwerpen:

  • Klantwaarden en klachtgevoeligheid
  • Competenties, attitudes en gedrag
  • Werking van emoties en hoe uw organisatie hiermee moet omgaan

Werkvorm: Schrijf uw eigen Customer Care Promiss

MODULE 7: Monitoren van het klachtenproces en opzetten van de verbetercirkel

Behandelde onderwerpen:

  • Verzamelen en ordenen van klachteninformatie
  • Onderscheiden van stuur- en beheersingsinformatie
  • Methodisch verbeteren op basis van klachten met een lerende organisatie

Werkvorm: Werk met 8D (Eight Disciplines Problem Solving) en Lean SixSigma als leer- en verbetermethoden

MODULE 8: Borgen van klachtenmanagement

Behandelde onderwerpen:

  • Praktische veranderingstrategieën voor het inbedden van klachtenmanagement
  • ISO 10002 als leidraad voor het ‘normeren’ van klachtenmanagement
  • Borgen van klachtenmanagement kan aan de hand van IKM 3000
  • Best practises complaint management  en service recovery

Werkvorm: Maak een IKM-selfscan

MODULE 9: Best practises

Inkijk in de kenmerken van organisaties die klachtenmanagement met succes hebben ontwikkeld.

NIEUW: Social Media en Klachtenmanagement

  • Wat zijn de mogelijkheden?
  • Wat zijn de valkuilen enoplossingen?
  • Wat zijn de voorwaarden voor het inzetten van Social Media?
  • Voorbeelden uit de praktijk