IT Manager Opleiding
Aanbieder | IIR |
Kosten | €3.099,00 |
Overzicht
Bestemd voor
De verkote opleiding 'IT Manager' is onmisbaar voor u wanneer u leiding geeft aan of verantwoordelijk bent voor een IT-organisatie. Zo bent u bijvoorbeeld: * IT Manager * IT adviseur/consultant * Hoofd automatisering * Service manager * Service level manager * Projectleider * Projectmanager * TeammanagerProgramma
Tijdens de opleiding worden er zeven praktijkoefeningen behandeld ter voorbereiding van het eind assessment. U test uw eigen veranderingsstijl. U krijgt concrete kennis mee voor de dagelijkse praktijk en voor uw toekomstige werkzaamheden. Aan de ... Volledig programmaKeurmerken
Doel
-Beschrijving
Hoofdlijnen van de verkorte opleiding 'IT Manager'
Dag 1 ICT Strategie
Hoe draagt uw IT-organisatie bij aan het succes van uw business?
Hoe vervult u uw rol als IT-aanbieder en IT-adviseur optimaal?
- Hoe maakt u een concrete missie, visie en strategie voor mijn IT-Afdeling?
- Welke relatie hebben uw organisatiedoelen en uw IT-doelen?
- Hoe communiceert u de IT-strategie en IT-doelstellingen naar uw medewerkers?
- Hoe zorgt u dat de IT-strategie bijdraagt aan de algemene doelen van de organisatie?
- Hoe stelt u de bijdrage en waarde van IT voor de business vast?
- Hoe monitoort u de uitvoering van de strategie zodat u kan bijsturen?
De positionering van uw IT-organisatie
- Hoe bepaalt u de rol van uw IT-organisatie binnen de gehele organisatie?
- Welke positioneringstrategieën zijn beschikbaar?
- Hoe communiceert u duidelijk de doelstellingen en processen van de IT-organisatie naar de gehele organisatie?
Opdracht 1 IT Strategie:
Op basis van de voorbeeldcase ontwikkelt u zelf een missie, visie en strategie. U analyseert tevens de IT-strategie van uw eigen bedrijf.
DAG 2 Marketing en Delivery van IT-services
Hoe optimaliseert u de relatie tussen klant en leverancier?
Hoe maakt u een succesvol marketingplan voor ICT-diensten?
- Welke vormen van klantgedrag m.b.t ICT-diensten zijn er?
- Hoe speelt u hierop in bij het ontwerpen van diensten?
- Wat maakt klanttevredenheid en wat veroorzaakt ontevredenheid?
Hoe stelt u succesvolle Service Level Agreements (SLA’s) op?
- Aan welke eisen moet een Service Level Agreement voldoen?
- Wat zijn Service Level Requirements (SLR)?
- Hoe gebruikt u SLA’s en SLR’s om business en IT optimaal op elkaar af te stemmen?
- Hoe krijgt u met behulp van Operational Level Agreements (OLA’s) en Underpinning Contracts (UC’s) een succesvolle SLA?
- Welke processen en stuurinstrumenten moet u inrichten om de uitvoering van SLA’s bij te kunnen sturen?
Opdracht 2: Service Level Agreements
Op basis van de voorbeeldcase stelt u zelf aan de hand van de door u gekozen dienst een SLA op.
IT Performance Indicatoren:
Hoe meet u optimaal de prestaties van uw IT dienstverlening?
- Hoe identificeert u uw IT-prestaties en hoe leidt u hier uw indicatoren uit af?
- Wat is de waarde van performance-indicatoren?
- Wat zijn mogelijke problemen bij het vaststellen van uw performance-indicatoren?
- Hoe kiest u uw performance-indicatoren?
- Welke meeteenheden passen bij welke indicatoren?
- Hoe houdt u uw management dashboard overzichtelijk?
Opdracht 3: Performance Indicatoren
Aan de hand van de dienstomschrijving uit de voorbeeldcase stelt u zelf performance indicatoren op.
DAG 3 Financieel Management
Onderbouwing bij uw IT-dienstverlening
- Hoe krijgt u inzicht in de totale kosten van uw IT-services en hoe stelt u een realistisch budget op?
- Met welke methoden bepaalt en beheerst u de kostprijs van uw IT-services?
- Hoe komt u tot een scherpe prijs voor uw IT-services?
- Hoe belast u IT-kosten effectief door aan uw klanten?
- Hoe stelt u een realistische kosten-baten analyse voor uw IT-projecten en diensten op?
- Hoe maakt u een effectieve investeringsbeslissing?
Opdracht 4: Financieel Management
Aan de hand van de voorbeeldcase maakt u een opdracht waarin u te maken heeft met kostprijsberekening, doorbelasting en investeringsbeoordeling.
Architectuur Management
Krijg grip op uwdienstverlening en uw ICT-landschap
- Wat is werken onder Architectuur?
- Vormen van Architectuur en voor- en nadelen
- Waar moet u op letten bij projecten en applicaties voor wat betreft Architectuur?
- Zin en onzin over Project-startarchitecturen en bouwvergunningen
- Hoe te handelen in migratie- en legacy situaties?
- Hoe houdt u grip op Architectuur door het inrichten van Architectuurmanagement?
Opdracht 5: Architectuur Management
In een voorbeeldcase analyseert een ICT-architectuur en ontwikkelt scenario’s hoe deze architectuur ontwikkeld wordt door middel van een helder projectenfolio.
DAG 4 Organisatie Management: hoe professionaliseert u uw IT-organisatie
Laatste trends op het gebied van Governance en Compliance
- Overzicht meest recente modellen
- Verschillende vormen van ICT-goverance
- Implentatie valkuilen
Welke verschillende organisatievormen zijn er om uw IT-organisatie in te richten?
- Welk vorm past het beste bij uw IT-organisatie?
- Hoe ontwerpt u een IT-organisatie?
- Hoe zet u veranderingsprojecten op en hoe leidt u deze succesvol?
- Hoe geeft u leiding aan veranderingen?
- Welke stijlen kunt u toepassen in verschillende situaties?
Opdracht 6:
Wat is uw eigen voorkeursstijl bij het doorvoeren van veranderingen?
Opdracht 7: Organisatie Management
U onderzoekt in hoeverre uw huidige organisatiestructuur voldoet aan uw doelstellingen.
Test:
Aan de hand van een test onderzoekt u uw eigen stijl bij het bewerkstelligen van veranderingen.
Dag 5 IT Outsourcing
IT Outsourcing: waarom, wanneer en hoe?
Hoe maakt u een weloverwogen keuze voor IT Outsourcing?
- Uit welke stappen bestaat het outsourcingstraject?
- Met welke belangrijke partijen dient u rekening te houden tijdens een outsourcingstraject?
- Welke korte- en lange termijn gevolgen heeft outsourcing voor uw kostenbeheer?
- Wat is de invloed van outsourcing op uw IT-strategie?
- Hoe maakt u een kosten-baten analyse voor outsourcing?
- Wat zijn de do’s and don’ts bij outsourcing?
Eind assesment:
Tijdens het eind assesment vertaalt u alle aspecten die tijdens deze verkorte opleiding aan bod zijn gekomen naar een professionaliseringsplan dat u maakt voor de IT-organisatie uit de voorbeeldcase.
Na het succesvol afronden van de opleiding ontvangt u van IIR het certificaat 'Certified IT Manager', wat uw vakspecialisme extra onderstreept.