ICT Opdrachtgeverschap Opleiding
Aanbieder | IIR |
Kosten | €1.699,00 |
Overzicht
Kom tot een IT-oplossing die naadloos aansluit op de wensen en eisen van uw business
Zorg dat u een it-oplossing heeft die aan alle verwachtingen voldoet. Leer hoe u controle houdt over een project. De training IT Opdrachtgeverschap biedt u praktische handvatten.Leer tijdens de training IT opdrachtgeverschap hoe u:
• Een heldere IT-opdracht met realistische verwachtingen formuleert
• Flexibiliteit inbouwt in afspraken met uw leveranciers
• Regie houdt over de opdrachtuitvoering Volledige omschrijving
Bestemd voor
Bestemd voor mensen die een ICT-opdracht moeten definiërenProgramma
Werkwijze training IT opdrachtgeverschap De training combineert praktijk en theorie. Zo krijgt u inzicht in de valkuilen van het opstellen van een IT-opdracht. Voorafgaand krijgt u een schriftelijke intake waarin u uw eigen leerdoelen en ... Volledig programmaKeurmerken
Doel
-Beschrijving
Programma
Programma Cursustijden
08.30 Ontvangst met koffie en thee
09.00 Start training
12.30 Lunch
13.30 Start middagprogramma
17.00 Einde programma
Dag 1 - Formuleer uw opdracht - 9 mei 2011
Probleemdefinitie
Hoe definieert u het probleem begrijpelijk voor alle stakeholders?
- Welke vragen stelt u aan de probleemeigenaar?
- Hoe gaat u om met onduidelijke antwoorden van de probleemeigenaar?
- Ligt de beste oplossing wel in nieuwe ICT-oplossingen?
- Opstellen van probleemformulering
Mee naar huis:
Checklist voor het opstellen van de probleemformulering
Opstellen business case
Gebruik van benchmarks
- Waarom zijn benchmarks nodig?
- Hoe vindt u benchmarks?
- Welke benchmarkfactoren gebruikt u?
- Hoe weegt u deze tegen elkaar af?
Impact van een ICT-oplossing op uw organisatie
- Hoe krijgt u vroegtijdig inzicht in de impact op bestaande ICT-infrastructuur, werkprocessen en SLA’s?
- Welke knelpunten kunnen ontstaan bij de ontwikkeling en implementatie van de ICT-oplossing?
- Waar liggen de financiële en technische risico’s?
- Hoe brengt u de volledige impact van een nieuwe ICT-oplossing in kaart?
PRAKTIJKOPDRACHT:
Opstellen van een business case
- Welk doel wilt u bereiken met de ICT-oplossing?
- Kosten vs. baten
- Terugverdientijd
- Hoe bepaalt u mogelijke alternatieven?
- Is de gestelde oplossing in lijn met met het groter geheel van de
- organisatie op de lange termijn?
Mee naar huis:
Template voor het maken van de business case
Opdrachtformulering
Vertaling businesseisen naar een begrijpelijke opdracht
- r Hoe bepaalt u of de wensen en eisen correct zijn uitgedrukt in
- technische eisen?
- r Hoe bepaalt u of de leverancier zijn prestatieverplichtingen goed
- begrijpt?
- r Hoe vraagt u door naar de (on)mogelijkheden van een offerte?
- r Hoe legt u deze bevindingen vast in de opdracht?
PRAKTIJKOPDRACHT:
Uitvragen van de opdrachtnemer
U gaat in een rollenspel aan de slag om een opdrachtnemer uit te
vragen over fictieve opdracht
Mee naar huis:
Vragenchecklist voor het uitvragen van de opdrachtnemer
Vastleggen verwachtingen in de ICT-opdracht
- Welke vragen stelt u aan betrokkenen om zeker te weten of zij de voorstellen van de leverancier realistisch begrepen hebben?
- Hoe stemt u een realistische verwachting af over haalbaarheid, kosten, doorlooptijd en risico’s?
- Hoe maakt u begrijpelijk hoe de ontwikkelings- en implementatieprocessen voor het ICT-project er uit zien?
- Hoe legt u de verwachtingen van de ICT-opdracht vast op papier?
PRAKTIJKOPDRACHT:
Beoordeling van levensvatbaarheid van de opdracht
Aan de hand van de Project Viability Tool beoordeelt u op basis van
4 thema’s hoe levensvatbaar uw opdracht (of nieuwe project-fase) is.
Mee naar huis:
Project Viability Tool
HUISWERKOPDRACHT
Schrijf een ICT-opdracht voor uw eigen organisatie
Gedurende 3 weken gaat u zelf aan de slag om een ICT-opdracht te
formuleren voor een real life case van uw eigen organisatie.
Mee naar huis:
Template voor het schrijven van een ICT-opdracht
Dag 2 - Houd Regie over uw opdracht - 30 mei 2011
Evaluatie huiswerkopdracht
- Bespreken resultaten
- Knelpunten
- Alternatieve oplossingsrichtingen
Afspraken met leveranciers
Vastleggen flexibiliteit voor onvoorziene situaties
- Hoe legt u vast dat de leverancier verantwoordelijkheid neemt voor onvoorziene knelpunten?
- Hoe krijgt u van uw ICT leverancier commitment voor passend advies over technische ontwikkelingen en updates?
- Hoe bewaakt u dat leveranciers afspraken nakomen?
Regie over de opdrachtuitvoering
Vertegenwoordiging eindgebruikers tijdens ICT-project
- Het belang van de stuurgroep
- Hoe stelt u de juiste vertegenwoordiging van eindgebruikers samen?
- Hoe waarborgt u een open communicatie met de eindgebruikers?
Integratie van ICT-oplossing in bestaande werkprocessen
- Hoe vertaalt u het project naar de werkvloer?
- Hoe bepaalt u welke werkprocessen veranderen door de nieuwe
- ICT-oplossing?
- Hoe zorgt u dat deze werkprocessen vroegtijdig worden aangepast?
Opstellen van een beheersbaar en flexibel ICT-project voorbereid
op veranderende omstandigheden
- Hoe gebruikt u ‘milestones’ en ‘toll gates’?
- Hoe houdt u scherp toezicht op externe en projectontwikkelingen?
- Hoe houdt u zicht en controle op het proces van de ICT-opdrachtnemer?
- Hoe legt u wijzigingen in het project vast in nieuwe afspraken?
Reflectie op gestelde doelen
Toetsing of gedefinieerde eisen zijn vervuld door de ICT-oplossing
- Meten van project-KPI’s
- Hoe bepaalt u of het gedefinieerde probleem is opgelost?
- Is het resultaat Fit for Purpose en Fit for Use?
PRAKTIJKOPDRACHT:
Meetbaar maken van resultaten van de ICT-oplossing