Introductie in Functioneel Beheer

Introductie in Functioneel Beheer Opleiding

AanbiederIIR
Kosten 1.999,00
Meer informatie over IIR

Overzicht

Leer in 3 dagen hoe u functioneel beheer professioneel opzet en breng BISL in de praktijk



Tijdens deze cursus Functioneel beheer leert u de wensen van uw gebruikers, bedrijfsprocessen en IT optimaal op elkaar afstemmen. De modellen worden vertaald naar praktische handvatten die u direct kunt implementeren. Volledige omschrijving

Bestemd voor

* Functioneel beheerder * Applicatie beheerder * Service manager * Gegevensbeheerder * Informatie analist * Product manager * Systeemeigenaar * Key user, superusers, gebruikersvertegenwoordiger * Informatie manager * Manager functioneel beheer * Medewerker regie

Keurmerken

Doel

-

Beschrijving

Dag 1



Hoe ziet het takenpakket van de functioneel beheerder er uit?

  • Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het vakgebied voor u als functioneel beheerder en welke ontwikkelingen zijn voor u en uw afdeling het meest relevant?
  • Welke keuzes kunt u maken bij het positioneren van functioneel beheer in een organisatie en welke vorm past het beste bij uw bedrijf en het stadium van volwassenheid waar u bent?
  • Wat zeggen best practice modellen zoals BiSL over de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van functioneel beheer, hoe past dit in uw organisatie en waar gaat het in de praktijk nu echt om?
  • De ongeschreven regels van het spel: wanneer bent u écht succesvol als functioneel beheerder?
  • Welke essentiële relaties met andere rollen of functies heeft u nodig om als functioneel beheerder goed te kunnen functioneren en hoe werkt u daar concreet aan?

Opdracht: U voert aan de hand van een vragenlijst en feedback een zelftest uit die inzicht verschaft in uw sterke en zwakke punten als functioneel beheerder. De resultaten van deze test worden tijdens de training ondermeer gebruikt als basis voor het eigen verbeterplan, maar zijn ook na de training bruikbaar als ontwikkelinstrument.



Operationeel functioneel beheer: hoe zet u het op en hoe kunt u de kwaliteit en efficiency vervolgens verbeteren?

  • Welke activiteiten en producten maken onderdeel uit van operationeel functioneel beheer?
  • Wat is de essentie van BiSL, ASL en ITIL voor deze processen (in 30 minuten)?
  • Welke best practices zijn er bij het inrichten van gebruikersondersteuning, beheer van bedrijfsinformatie en operationele ICT-aansturing en hoe past u die zinvol toe?
  • Risico’s en maatregelen bij wijzigingen beheer en transities
  • Welke best practices zijn er bij het inrichten van specificeren, niet-geautomatiseerde IV, voorbereiden van transities en toetsen/testen?
  • Welke rapportages en KPI’s heeft u nodig om hier grip op te houden?
  • Hoe beschrijft en implementeert u processen, procedures en werkinstructies?

UNIEK ! Simulatiespel: Oefen met de geleerde onderwerpen door dit toe te passen in een interactief simulatiespel dat specifiek gericht is op functioneel beheer. Met een lerende aanpak ziet u onmiddellijk de consequenties van uw keuzes en bent u in de gelegenheid om stapsgewijs te verbeteren.



Dag 2



Gebruiksbeheer

  • Welke activiteiten en producten maken onderdeel uit van gebruiksbeheer?
  • Hoe richt u processen zoals gebruikersondersteuning, beheer van bedrijfsinformatie en operationele ICT-ondersteuning in?
  • Beheer van gebruikersdocumentatie en bedrijfsprocessen met behulp van BPM-tools
  • Hoe kan ik concreet de effectiviteit en efficiency van de informatievoorziening meten en verbeteren?
  • Operationele aansturing van ICT: hoe krijgt u meer grip op uw leveranciersmanagement?
  • Waar moet u op letten bij het opzetten en uitvoeren van klanttevredenheidsonderzoeken?

Opdracht: Breng de sterke en zwakke punten van uw huidige informatievoorziening in kaart en ontwikkel een verbeterplan



Functionaliteitenbeheer

  • Welke producten moet u opleveren als functioneel beheerder in specificatietrajecten?
  • Hoe zet u functionele en non-functionele eisen op en met welke templates kunt u werken?
  • Waar moet u op letten bij het beoordelen van specificaties en/of ontwerpen van leveranciers?
  • Welke de-facto marktstandaards zijn er voor het opstellen van specificatie-technieken zoals RUP en UML?
  • Vormgeven van niet-geautomatiseerde informatievoorziening: hoe maakt u hier een keuze in?
  • Wat zijn de minimale eisen aan goede implementatie- en transitieplannen?
  • Het opzetten en uitvoeren van kwaliteitscontrole en testen op basis van TMAP Next

Opdracht: Stel éénduidige specificaties op van functionaliteitenbeheer en gebruik deze in een onderhandeling (rollenspel) met klanten en leveranciers om optimaal resultaat te verkrijgen.



Dag 3



Wijzigingenbeheer en transities

  • Welke voor- en nadelen van releasematig werken zijn er en welke vorm past het beste bij uw organisatie?
  • Hoe maakt u onderscheid tussen preventief, correctief, adaptief en perfectief onderhoud om releases zo effectief en efficiënt mogelijk samen te stellen?
  • Het plannen, samenstellen en onderhandelen van releases met klanten en leveranciers
  • Welke extra eisen stelt functioneel beheer aan het klassieke ITIL Change Management –proces?
  • De cruciale rol van functioneel beheer bij het opzetten en bewaken van de uitvoering van transities



Opdracht: U krijgt de gelegenheid uw eigen change- en releaseproces te ontwerpen en dit te oefenen in het simulatiespel.



Tactisch Functioneel Beheer

  • Wat moet u minimaal in een jaarplan functioneel beheer opnemen en welke risico’s en valkuilen spelen hierbij?
  • Hoe bewaakt u de uitvoering van uw jaarplan? Welke KPI’s kan u hierbij gebruiken?
  • Hoe kunt u een business case opstellen voor veranderingen in de informatievoorziening? Hoe maakt u de baten concreet en waar kunt u op letten bij het beoordelen van business cases van ICT?
  • Hoe brengt u de vraag in kaart van uw gebruikers in het jaarplan functioneel beheer?
  • Welke contractvormen kunt u kiezen voor het maken van afspraken met gebruikers, ICT en leveranciers en hoe kiest u de meest optimale vorm?
  • Opdrachtgeverschap en participatie in projecten
  • Quick-course in budgetteren, begroten en kostprijsberekening van IV-diensten en ICT-dienstverlening.



Opdracht: U stelt een jaarplan op voor uw eigen organisatie en hierop krijgt u concrete feedback van docent en cursisten.



Presentatie verbeterplannen

Tijdens de training heeft u bij elk onderwerp en oefening ook stapsgewijs een verbeterplan voor uw eigen organisatie opgesteld waar u de volgende dag direct mee aan de slag kunt. U krijgt de gelegenheid uw verbeterplan te presenteren voor een forum van senior managers die uw verbeterplan beoordelen en waardevolle tips zullen geven.



Evaluatie



Tijden Verkorte Opleiding

08.30    Ontvangst met koffie en thee

09.00    Start opleiding

11.00     Pauze

12.00     Lunch

13.00     Start middagprogramma

15.00     Pauze

17.00     Einde programma