Overzicht
Bestemd voor
Ervaren ontwikkelaars en software architecten met kennis van object georienteerde principes en analyse.
Benodigde kennis
Ruime ervaring met object georienteerde software ontwikkeling en kennis van een object georienteerde programmeertaal zoals C++ of Java is vereist. Kennis van UML is wenselijk.Programma
Tijdens deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod: Dag 1 What is a design pattern Architectural relevance of design patterns Reuse through design patterns Classification of patterns Creational Patterns Structural Patterns ... Volledig programmaKeurmerken
InschrijvenBeschrijving
U leert hoe u patterns kunt toepassen bij het architectural en detailed design van software systemen en hoe u daarbij de juiste aandacht kunt besteden aan het realiseren van vele non-functional requirements. Aandacht wordt besteed aan de relevantie van patterns met betrekking tot architectuur. U leert welke patterns er zijn, voor welke design problemen deze geschikt zijn en uit welke typische classes, relaties, verantwoordelijkheden en samenwerkings verbanden een oplossing met een bepaald pattern kan bestaan.Ook leert u de consequenties van het toepassen van de patterns, de voor- en mogelijk nadelen qua tijd en ruimte gebruik en de overwegingen om al dan niet voor een bepaald pattern te kiezen. Een groot aantal bekende patterns passeert in de loop van de cursus de revu.
Opmerkingen
De concepten worden behandeld aan de hand van presentatie sheets. Demo’s en code in C++ en Java worden gebruikt om de patterns te demonstreren. Er zijn oefeningen om design problemen op te lossen door het toepassen van patterns.Programma
Tijdens deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
Dag 1
- What is a design pattern
- Architectural relevance of design patterns
- Reuse through design patterns
- Classification of patterns
- Creational Patterns
- Structural Patterns
- Behavioral Patterns
- Describing design patterns
- Sample design patterns
- Solving problems with design patterns
Dag 2
- Abstract Factory pattern
- Product families
- Proxy patterns
- Catalog of design patterns
- Structure of patterns
- Using design patterns
- Adapter pattern
- Bridge pattern
- Observer pattern
- Singleton pattern
Dag 3
- Selecting design patterns
- Architectural patterns versus design patterns
- Chain of responsibility
- Listener pattern
- Publish and subscribe
- Prototypes
- Iterators
- Master and slave pattern
- Layer pattern
- Patterns for real-time software