Manager in de techniek Opleiding
Aanbieder | Elsevier Opleidingen |
Kosten | €3.540,00 |
Overzicht
Keurmerken
Beschrijving
Leergang Middle Management
Deze opleiding maakt deel uit van de Leergang Middle ManagementResultaat
Na het volgen van de opleiding:- Ken je de belangrijkste spelers in jouw werkomgeving
- Ben je je bewust van jouw taak en positie binnen de organisatie
- Heb je inzicht in verschillende vormen en stijlen van communicatie
- Ken je je rol t.o.v. collega's en klanten en kun je de wederzijdse belangen inschatten
- Heb je oog voor de organiatiedoelstellingen en jouw rol bij het nastreven hiervan.
Kortom, je werkt samenwerkingsgerichter, klantgerichter én resulaatgerichter.
Voor wie
De opleiding Manager in de techniek is bedoeld voor vakmensen die een stap (willen) maken naar een hoger functieniveau. Je wilt vanuit een overwegend operationele leidinggevende functie doorgroeien naar een managementfunctie. Je krijgt te maken met medewerkers en je moet communiceren met de managementlaag boven je. Denk aan een 1e monteur of voorman die afdelingschef of -manager gaat worden. Je werkt in een technische werkomgeving.Inhoud
Organisaties bestaan uit 3 krachtenvelden: collega's, klanten en de doelstellingen van de organisatie zelf. Om je hiertussen te handhaven heb je 4 vaardigheden nodig. Het lesprogramma bestaat daarom uit 4 onderdelen:- Module 1: Communicatieve vaardigheden
- Module 2: Samenwerkingsgerichtheid
- Module 3: Klantgerichtheid
- Module 4: Resultaatgerichtheid
Module 1: Communicatieve vaardigheden, o.a.:
- Wat is communiceren?
- De taal van het lichaam; verbale en non-verbale communicatie
- Verzenden en ontvangen van boodschappen
- Gesprekssoorten, gespreksfasen en gesprekstechnieken
- Feedback geven en ontvangen
- Waardering en kritiek geven en ontvangen
Module 2: Samenwerkingsgerichtheid, o.a.:
- Succesfactoren en valkuilen bij teamwerk
- Soorten teams, teamrollen en teamontwikkeling
- Effectief vergaderen
- Kennisoverdracht stimuleren
- Omgaan met weerstanden
Module 3: Klantgerichtheid, o.a.:
- Wat is klantgerichtheid en klantgericht werken?
- Klanten en klanttypen
- Coachen op klantgerichtheid
- Beïnvloedingsstijlen
- Klachtbehandeling en klachtmanagement
- Conflicthantering
Module 4: Resultaatgerichtheid, o.a.:
- Visie, missie en strategie
- Budgetteren
- Balans, winst- en verliesrekening
- Kosten versus investeringen
- Onderhandelen
- Persoonlijk resultaatgerichtheid
- Time management
- Persoonlijk ontwikkelplan (POP)
Interactief aan de slag
De training van vaardigheden vereist een actieve houding. Jouw praktijkinbreng en jouw betrokkenheid tijdens de inbreng van anderen is essentieel. Vergelijk het maar met autorijden: starten, gas geven en remmen kan je leren in een auto, maar rijvaardigheid doe je op op de weg, samen met andere weggebruikers.Volledige internetondersteuning
Deze opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Je begint voor de eerste lesbijeenkomst al thuis met een assessment. Vervolgens stel je een of meer leerdoelen op en een praktijkcase, die je kunt opslaan in de digitale leeromgeving. Tijdens de opleiding kun je met behulp van e-learning de kennis opdoen, zodat je in de lesbijeenkomsten je vaardigheden kunt trainen. Na de opleiding kun je drie maanden lang een beroep blijven doen op de Elsevier-docent voor vragen, opmerkingen en suggesties.Duur en werkwijze
De opleiding duurt 8 dagen verspreid over een periode van circa 4 maanden. Er zijn 4 modules, elk van 2 dagen. Op de tweede dag van iedere module zal de docent en een professionele acteur of actrice een dagdeel verzorgen.Afsluiting
Om het erkende PBNA diploma 'Manager in de techniek' te behalen, moet je minimaal 1 leerdoel geformuleerd hebben, 1 praktijkcase ingebracht hebben en het examen met een voldoende hebben afgerond. Het (PBNA) examen kun je online boeken, je bepaalt zelf de datum en tijd in een van 17 toetscentra in Nederland.