Camera voor reportage en documentaire Training
Aanbieder | Media Academie |
Kosten | €5.850,00 |
Overzicht
Een technisch goed plaatje schieten is met de huidige camera's over het algemeen niet zo'n probleem. Het uitgangspunt is echter: hoe lever ik goed monteerbaar materiaal aan? Hoe vang ik de juiste sfeer? Wat is kwaliteit en hoe bereik ik dat? De training richt zich op het werken met een professionele schoudercamera voor reportages en documentaires. Kunnen denken vanuit de montage is een belangrijk aspect van deze training. Je leert van zeer ervaren trainers hoe je zelf materiaal draait, dat herkenbaar is.
Volledige omschrijving
Bestemd voor
Iedereen die als professioneel cameraman aan de slag wil.Benodigde kennis
Er wordt geen specifieke voorkennis gevraagd. InschrijvenBeschrijving
Algemeen: * Het mediaproductieproces en de rol van de cameraman daarin * Samenwerkingsaspecten: wanneer wil een regisseur graag met mij werken? * Voorbeelden van bijzondere producties * Regie * Communicatie op de set, omgang met de ploeg * Van briefing tot opleveren van het materiaal * Welke info heeft een cameraman nodig om zijn werk goed te kunnen doen? * Waaruit bestaat een volledige ENG-ploeg? * Waaruit bestaat een standaard set? * Wanneer werken met meerdere ENG-sets? Hoe gaat dat dan in de montage? * Tarieven, werktijden, sejour * Werken onder bijzondere omstandigheden: kou, vocht, regen, grote hoogte, onder water, in voertuigen * Wie zorgt voor de bandjes? * Wat zijn handige spullen om extra in te huren? * Veiligheid * Diverse werkomgevingen: event, drama, nieuws, documentaire, bedrijfsfilm Cameratechniek: * De camera van lens tot recorder * Belangrijke menu's * Het instellen van de afkijkmonitor en viewfinder * Belichting * De zebra * Witten, kleurtemperatuur * Lenzen: vaste lenzen en zoomlenzen, tele- en groothoek, filmlenzen, compendium * Gebruik filters * Interlaced of Progressive * Variabele framerate, Clear Scan * Slow-motion en high speed opnames * Wat is “filmlook” en hoe benader ik die? * Opnameformaten: BetacamSP, DigiBeta, DV, DVCPRO25, 50 en 100, SX, HDV, XDCam, HDCAM, IMX 30 en 50) PII, enz. Wie bepaalt het formaat en op basis waarvan? Wat zijn de gevolgen voor de postproductie? * Instellen tijdcode * Opname van testsignalen * Aspectratio: 4:3, 16:9, anamorpic, Letterbox en Pillarbox * Het gebruik van accu's/ netvoeding * Draaien van statief of van de schouder * Het statief * Grip * Vaardigheidstraining gericht op snel en creatief kunnen werken * Het draaien van een interview * Camerabeweging en -toepassing * Snel maken van een basisinstelling * Synchroon leggen van meerdere camera's bij opname van een live-event * Checklist voor opname * Tips and tricks Belichting: * Hoe kan ik met een juiste belichting de sfeer van het onderwerp/ programma versterken? * Creatief omgaan met beperkte middelen gebruik maken van bestaand licht * Werken met menglicht * Werken onder wisselende lichtomstandigheden * Stijlen/ genres * Waarneming * Eigenschappen van licht: * Sterkte * Hardheid * Kleurmenging * Verzadiging * Contrastomvang * Kleurtemperatuur * Waarneming door verschillende typen camera's versus menselijke waarneming * Gebruik van verschillende armaturen en grip * Halogeen * HMI * TL * Gebruik van filters, vlaggen, reflectiemateriaal, enz. * Het principe van 3- en 4 punts belichting * Veiligheid op de werkplek * Belichting per genre: van nieuws tot drama * Dag- en kunstlicht * Hoeveel tijd kost aansluiten, opbouwen en uitlichten? * Wat zijn complexe lichtsituaties en wat zijn hiervoor de oplossingen? Audio: * Geluidssterkte: meten is weten * De routing: hoe sluit ik de apparatuur aan? * Frequentiebereik: filteren_ * Werken met en zonder audiomixer * Het gebruik van de limiter * Hengelen en lepelen * Verschillende soorten microfoons en de toepassing daarvan * Het gebruik van zendermicrofoons * Het onzichtbaar wegwerken van knoopjes en zenders * 2- of meersporen audio-opnames * Aftakken van huisinstallaties of PA * De wet van Murphy: wat niet getest is, werkt niet: valkuilen * Communicatie op de set Programmatische aspecten/ montage: * Beeldcompositie en -analyse * Het jargon: shotbenoeming, camerabeweging en kadrering * Hoe kijkt een editor naar het ruw materiaal? * Decoupage * Wanneer is een shot goed monteerbaar? * Snijden in continuïteit (o.a. invisible cutting) * Découpage en montage * Parallelmontage * Verschillende beeldovergangen en het hoe en waarom ervan (o.a. fades, wipes en de zgn. natural wipe) * Het zgn. as-probleem * Split-edits, ofwel verschoven audio- en videolassen * Het gebruik van pauzes * Overgangen van close naar medium/totaal met een continue actie * Hoe voeg je een meerwaarde toe aan beelden die ze in ongemonteerde vorm niet hebben? * Springers in een interview. Hoe vermijd je ze, en hoe maak je ze onzichtbaar (of juist zichtbaar?) Welke oplossingen zijn hier zoal voorhanden? * Het tussenshot of snijshot, het tegenshot, het wegkijkshot * Het introductieshot * Het hoe en waarom van bepaalde camerastandpunten * Verschillende relaties tussen twee shots * Wanneer zijn twee shots goed aan elkaar te monteren en wanneer niet? Ofwel, wanneer 'snijdt' iets en wanneer 'klapt' iets? Ook de vele uitzonderingen hierop komen aan bod * Kijk- en bewegingsrichtingtingen. Welke keuze maak ik en wat is daarvan de invloed op de kijker? * Het gebruik van 'los' geluid (o.a. geluidseffecten en muziek) * De opbouw van een item: het begin, het midden en het einde * Montagelogica * Chronologie * Beeldsequenties