Montage

Montage Training

AanbiederMedia Academie
Kosten 8.750,00
Meer informatie over Media Academie

Overzicht

De montage van een beeldverhaal is de fase die spannend en magisch is omdat het verhaal dan zijn uiteindelijke vorm krijgt. Zoals de grammaticaregels voor de Nederlandse taal identiek zijn voor zowel een krantenartikel, een gedicht, een roman als een handleiding bij een stofzuiger, zo zijn er ook belangrijke grammaticale regels voor beeldtaal. Dat een nieuwsitem geen kleine speelfilm is, is evident, maar de beeldgrammaticale regels zijn voor deze genres wel identiek. De training geeft helder inzicht in de montagetechnieken en -vormen die bedoeld zijn om de aandacht van de kijker te trekken en vast te houden. Als editor moet je bekend zijn met deze regels om jezelf onmisbaar te maken in het montageproces: een aap kan op de knopjes drukken, de apparatuur is bijna voor iedereen betaalbaar maar een goed verhaal vertellen is een ambacht. Van Van Méliès tot MTV: alle montagestijlen worden niet alleen uitgebreid behandeld, maar je leert ze ook toepassen. Dat maakt deze training uniek in Nederland. Volledige omschrijving

Bestemd voor

Iedereen die zelfstandig of samen met een regisseur professionelere montages wil maken. Deze training is ook uitermate geschikt voor programmamakers/regisseurs die zelf (gaan) monteren. Aan deze training gaat een intake vooraf.

Benodigde kennis

Er wordt geen specifieke voorkennis gevraagd.
Inschrijven

Beschrijving

Het vak: * Hoe is de branche georganiseerd? * De rol van de editor in het mediaproductieproces * Omgang met de regisseur Montagetheorie, beeldtaal en grammatica: * Filmgeschiedenis * Montagestijlen, de invloed van videoclips, reclamespots, internet * Beeldcultuur * Hoe monteer je een efficiënt en boeiend verhaal * Het selecteren, ordenen en bewerken van beeld en geluid * Manipuleren met ruimte en tijd * Continuïteitsmontage (invisible cutting) versus associatieve montage * Découpage en montage * Verschillende relaties tussen twee shots * Ritme en structuur * Kijkrichtingen (welke kant kijkt de directeur van Schiphol op ten opzichte van de milieuactivist die tegen de aanleg van de zesde baan is? En wat voor invloed hebben die kijkrichtingen op het onbewuste niveau van ons, kijkers?) * Parallel-montage * Verschillende beeldovergangen en het hoe en waarom ervan (o.a. fades, wipes en de zgn. natural wipe) * Het zgn. as-probleem * Split-edits, ofwel verschoven audio- en videolassen * Het gebruik van pauzes * Hoe voeg je een meerwaarde toe aan beelden die ze in ongemonteerde vorm niet hebben? * Springers in een interview. Hoe vermijd je ze, en hoe maak je ze onzichtbaar (of juist zichtbaar?) Welke oplossingen zijn hier zoal voorhanden? * De zgn. entrance en exit cuts (wanneer snij je als iets of iemand het kader inkomt of verlaat?) * Het tussenshot of snijshot, het tegenshot, het wegkijkshot * Het introductieshot * Wat is de 'juiste' lengte van een shot (wordt dat bv. bepaald door de voiceover-tekst of door de visuele inhoud van het shot?) * Hoe zet je een langer item (meer dan 4 minuten) in elkaar? * Het hoe en waarom van bepaalde camerastandpunten * Gebruik van voice over (word-cutting tegenover picture cutting) * Wanneer zijn twee shots goed aan elkaar te monteren en wanneer niet? Ofwel, wanneer 'snijdt' iets en wanneer 'klapt' iets? Ook de vele uitzonderingen hierop komen aan bod * Huidige mogelijkheden van beeldmanipulatie en de inhoudelijke kanten daarvan (spiegelen we ´de werkelijkheid´ bijvoorbeeld wel of niet?) * De zogenaamde objectieve werkelijkheid tegenover de subjectiviteit van de maker. Wat zien we? Hoe kijken we? Zien we werkelijk, of dénken we te zien? * De (on)mogelijkheid van journalistieke objectiviteit in het creëren van gebruiken van beelden * Verborgen verleiders als o.a. beeldmanipulaties, kijk- en bewegingsrichtingen , beeldformaten * Het gebruik van 'los' geluid, geluidseffecten en muziek * Het onder- en oversteken van geluid * Het gebruik van tekst bij beeld * De fysische aspecten van de waarneming, waaronder het fenomeen aandachtspunten * De opbouw van een item: het begin, het midden en het einde * Montagelogica * Chronologie * Beeldsequenties * Het wel of niet laten zien van talking heads * Items worden zowel op macroniveau (inhoudelijke opzet van een item, uitgangspunten, vertelwijze, gebruik van voice over, etc.) als op micro niveau gefileerd (wat is een goede las en waarom?) Avid montagetechniek: * Een project aanmaken/openen * Een gebruiker aanmaken * Gebruik van toolsets/ workspaces * Verschillende vensters * Materiaal van tape loggen en/of laden * Timecodebreuken * Begrippen als project, bin, clip, subclip, sequence * Navigeren door het materiaal, selecteren * (Sub)clips aan sequentie toevoegen verwijderen/plaatsen * Insert, overwrite, replace, slip, slide, sync point editing * Overgangen aanpassen (trimmen) * Geluid ondersteken * Synchroon houden van audio en video * Gebruik van muziek in een montage * Multicam * Monteren van audio * Audio mixen * Werken in 4:3 of 16:9 * Verschillende versies van een montage maken * Effecten toepassen, aanpassen, verwijderen en stapelen * Praktische effecten toepassen: * Iets of iemand highlighten of onherkenbaar maken, * Spiegelen van een shot * Motion of freeze * Timewarp en fluid motion voor het creëren van verbazingwekkende slow-motions * Defocusing technieken * Tracking en stablizing voor het corrigeren van ongewenste bewegingen * Animaties over kaarten * Maken van titels * Introductie kleurcorrectie: * Corrigeren van verkeerd gewitte shots / tapes * Het maken van een nieuwe look * Schade voorkomen als de computer crasht * Importeren van grafische bestanden * Exporteren van de montage naar tape of file of DVD * Aanleveren voor audionabewerking * Mediamanagement