Bureauredactie

Bureauredactie Training

AanbiederMedia Academie
Kosten 3.250,00
Meer informatie over Media Academie

Overzicht

Op de grens van een fundamentele omslag in de wijze waarop kijkers en lezers worden geïnformeerd, geeft deze training een beeld van de rol van de bureauredacteur op een TV-, radio- en/of internet redactie. Informatieoverdracht wordt tot nu toe gedicteerd door de dragers: TV, radio, internet en print, deze training wil deelnemers ook kennis meegegeven over het werken op een crossmediale redacties. Op een crossmediale redactie wordt redactie gevoerd op de inhoud en de mediakeuze is een afweging die tijdens dit proces aan de orde komt: “ dit is voor tv, dit voor radio en over dat deelaspect gaan we een stuk schrijven”. Media worden ingezet waar ze sterk in zijn en de toegevoegde waarde zijn de koppelingen. Voor redacteuren en programmamakers geeft dat nieuwe mogelijkheden en kansen. Deze training geeft inzicht en handvatten waarmee aankomend bureauredacteuren leren te werken op een TV-, radio- of intenet -redactie en daarnaast hun kennis vergroten en de toegevoegde waarde ervaren van het werken in een crossmediale omgeving. Volledige omschrijving

Bestemd voor

Deelnemers met een journalistieke achtergrond die als bureauredacteur willen gaan werken op een crossmediale redactie. De cursus is bestemd voor: * Aankomende bureauredacteuren TV, radio, internet en crossmedia * Producers die overstappen naar een redactie

Benodigde kennis

Er wordt geen specifieke voorkennis gevraagd.
Inschrijven

Beschrijving

De Media Academie hanteert voor alle trainingen de didactiek ‘Learning by doing’; praktische oefeningen en korte instructies wisselen elkaar af. Bijzonder aan deze training is dat de deelnemers gedurende de training hun eigen weblog creëren. Op hun weblog staan al hun schrijfsels, interviews, foto’s, e.d. * De kracht van de media * De bureauredacteur in een crossmediale omgeving * Platformkeuzes: combinaties & opties * Visuele geletterdheid – beeldtaal * Beeldpracticum * Produceren van een onderwerp - media keuze * Produceren van een gast * De redactievergadering * Research – invalshoek/strategie/bronnen * Research – nieuwe ontwikkeling CAR * Het interview * Beeldend schrijven * Nieuwe platforms bijv. UMTS, bloggen, vloggen en podcasten * Crossmediale concepten * Inhoudelijke montage en AVID demo * Tekstschrijven bij beeld * Tekstschrijven voor internet * Gericht zoeken op internet * Digitaal productieproces en uitzending